Scenografia w filmie, jak pokazać swój pokój
Scenografia w filmie to duże pojęcie, oznacza zarówno projekty duże jak i małe. Duże projekty oznaczają przygotowanie całych planów filmowych pod kątem budowania ścian i projektowania wszystkich elementów wystroju wnętrz. Tam nie ma miejsca na przypadek, a cały plan zdjęciowy jest tworzony od zera.
Małe projekty scenograficzne to kilka świadomie wybranych elementów postawionych w kadrze, aby stworzyć odpowiedni nastrój. My skupimy się na właśnie takich projektach – samodzielnym stworzeniu i dobraniu elementów scenograficznych, aby mieć dobre tło do przekazania informacji w postaci filmu.
Dziś dowiesz się jaka scenografia w filmie będzie miała sens i jak ją mądrze dobrać aby nagrać krótkie video w swoim pokoju.
Statystyki YouTube’a pokazują, że widzowie oglądający filmy z ciekawym tłem i kontrastowymi kolorami są w stanie obejrzeć więcej minut filmu oraz zostają dłużej na jednym kanale. Sekret – scenografia w filmie. Warto tę wiedzę dobrze wykorzystać.
Jak stworzyć prostą scenografię w domu?
Proste tło do filmu, czy fachowo mówiąc scenografia to zazwyczaj rzeczy, które w większości masz już w domu. Możemy wyróżnić kilka elementów kluczowych dla naszych produkcji:
- oświetlenie dekoracyjne w kadrze
- gadżety związane z tematem nagrania
- elementy identyfikacji wizualnej naszej marki
Oświetlenie dekoracyjne
Oświetlenie kadru filmowego to temat, który zasługuje na oddzielny wpis blogowy. W tym wpisie porozmawiajmy o oświetleniu dekoracyjnym, czyli takim, które nie wpływa znacząco na oświetlenie całego planu filmowego, a jedynie podkreśla niektóre elementy kadru. Często kiedy widzisz film lub teledysk z akcją rozgrywającą się za dnia, w domu, biurze czy bibliotece, wszędzie zapalone są te niewielkie lampki biurkowe, czasami świeci się neon. Pokoje graczy mają specjalne kolorowe oświetlenie LED. Po co, skoro jest jasno? To są właśnie światła dekoracyjne – nie pełnią role głównego oświetlenia na planie filmowym, a dodają akcenty barwne i ożywiają kadr.
Gadżety związane z tematem
Od razu podam przykład. Jeśli prowadzimy kanał YouTube z wiedzą o astrofizyce, prawdopodobnie w naszym kadrze znajdą się:
- plakat z Albertem Einsteinem lub Stephenem Hawkingiem
- lekko świecąca lampka w kształcie księżyca
- teleskop do obserwacji gwiazd lub teleskop-zabawka jako symbol
- model układu słonecznego lub rakiety czy stacji kosmicznej
- kolorowy neon z symbolem planety czy gwiazdy
- półka z książkami o treści naukowej, najlepiej bestsellerami z dziedziny astrofizyki
Elementy identyfikacji marki
Do elementów identyfikacji zaliczamy np. logo, kolorystykę czy fonty. One wszystkie tworzą spójny przekaz dla Twojej firmy, szkoły, kanału czy osoby. Warto się nad tym świadomie zastanowić i dobrać takie elementy, które będą podkreślały naszą markę.
Oczywiście warto stworzyć animację początkową na nasz kanał zawierającą kolory i fonty, które ustaliliśmy, że będą nas najlepiej reprezentować. Jeśli nie mamy tego ustalonego – warto o to zadbać. Możemy to zrobić samemu, ale lepiej zlecić to firmie, która stworzy nam logotyp i księgę znaku z wszystkimi wytycznymi wizualnymi dotyczącymi naszej marki.
Jeśli nasze logo jest żółto-czarne – jak w przypadku Streetvid.pl – wtedy warto wybrać kilka elementów dekoracyjnych w tej kolorystyce. Żółta ściana z czarnymi półkami na książki zrobi dobrą robotę. A może czarna kurtyna z żółtym neonem ledowym będzie idealnym tłem? A może stare światło teatralne pomalowane na czarno z żółtą żarówką, delikatnie żarzącą się w tle? Możliwości jest wiele i możemy stworzyć ogromną ilość kombinacji.
Jeśli organizujemy w naszym domu przestrzeń pod długotrwałe nagrania, np. cykliczny vlog YouTube lub kurs wiedzy – warto zadbać o przestrzeń trochę bardziej niż kiedy tworzymy jeden film. Niekoniecznie wiąże się to z remontem czy zmianą dekoracji całego pomieszczenia. Czasami wystarczy drobny akcent tu i tam, zasłona, światło lub listwa LED, aby stworzyć zupełnie odmienny kadr do naszego filmu.
Dobierz scenografię z kontrastowymi kolorami
Kiedy mamy już opanowane używanie czarnego i białego tła, warto pomyśleć nad kontrastem kolorystycznym. Spójrzmy na zamieszczone obok koło kolorów. Wartości po przeciwnych jego stronach są najbardziej kontrastowe.
Proste przykłady? Pomarańcz-turkus (słynny „teal and orange”), zestaw limonka-fiolet, czy wysoce kontrastowa czerwień i zieleń. Blogerka w przykładzie ze zdjęcia ma żółty sweter, który doskonale odcina się od niebieskiego tła w jej pomieszczeniu. To dobry p
Dlatego jeśli używasz np. zielonego tła (sztucznego w studiu lub kiedy nagrywasz na tle liści w parku) warto, aby osoba miała na sobie czerwone, pomarańczowe, różowe lub fioletowe ubrania. W ten sposób wyróżni się z tła.
Konkretny przykład – pokój gracza lub technologiczny vlog
Mamy strych lub piwnicę w domu, a w niej kawałek ceglanej ściany – to już świetna baza na tło naszego kadru. Oczywiście ceglaną ścianę możemy stworzyć gdziekolwiek dzięki dostępnym w marketach budowlanych cegiełkom dekoracyjnym. Co jeszcze? Warto posprzątać niepotrzebne elementy kadru, np. drabinę, która nic nowego nie wnosi do naszego kanału – chyba, że prowadzimy program remontowy albo porady majsterkowicza domowego.
W naszym przykładzie mamy pokazane dwa proste neony LED, które można kupić za drobne pieniądze na portalach aukcyjnych – zarówno tych polskich, jak i tych chińskich. Dodają delikatne światło, które ożywi nasz kadr. Jeśli dodatkowo są powiązane z tematem naszych nagrań, np. mikrofon – głos, albo planeta – astronomia, to będą sprawiały wrażenie profesjonalnie dobranej scenografii w filmie.
Elementy dekoracyjne – mamy tutaj wstawiony duży kwiat. Kwiaty i roślinność generalnie pasują do każdej tematyki, a dodatkowo kojarzą się widzom naturalnie i organicznie. Jeśli więc prowadzisz kanał o zdrowym odżywianiu, jodze czy mindfulness – rośliny w kadrze to konieczny dodatek! W pozostałych przypadkach też warto jest rozważyć. Możemy użyć zarówno roślin naturalnych jak i sztucznych. Wybór jest ogromny, od sklepów typu IKEA po lokalne centra ogrodnicze.
Dodatkowe oświetlenie – tę funkcję może spełniać ładna lampka biurkowa, listwa LED (najlepiej aby można na niej było ustalać dowolne kolory z zakresu RGB) czy podświetlany globus. Cokolwiek co po przełączeniu przycisku poprawi nasz kadr i uczyni go trochę bardziej niezwykłym. Tutaj użyto różowej listwy LED umieszczonej za i pod biurkiem.
Podsumowując – te kilka kroków znacząco podnosi wygląd naszego kadru i pokazuje nasz film jako zaplanowaną, spójną całość. Widzowie to docenią. A koszty? W tym konkretnym przypadku to jakieś 200-300 zł, w zależności od dobranego oświetlenia i sklepów, w jakich się zaopatrzymy. Wiele elementów można uzyskać za darmo. Przykładem są meble z wystawek śmietnikowych – ja ostatnio wyprowadzając psa na Mokotowie znalazłem stary ale działający telewizor kineskopowy, który po wyczyszczeniu i przemalowaniu sprejem na biało wystąpi w moich filmach jako jeden z elementów scenografii. Wystarczy podejść do tematu z otwartą głową i kreatywnie, a pomysły zaczną przychodzić do nas z łatwością.
Na koniec życzę owocnych poszukiwań i transformacji Waszych pomieszczeń!
Napisz o swoim pomyśle, a my umówimy spotkanie, zbadamy Twoje potrzeby i znajdziemy rozwiązanie.