Jakie tło do filmu wybrać?

02.08.2021Wiedza

filmowanie scenografia tło

Kiedy nagrywamy filmy eksperckie, wywiady, a nawet vlogi firmowe, coraz częściej doradzamy klientom wybór ciekawego tła. Co jest złego w czystym białym tle? Absolutnie nic! Natomiast ten trend w ostatnich latach nieco maleje, a YouTube i inne media społecznościowe zasypane są filmami z jednolitym tłem. Jak więc niewielkimi nakładami wybrać dobre tło do filmu?

Scenografia to duże pojęcie, oznacza zarówno projekty duże jak i małe. Duże projekty oznaczają przygotowanie całych planów filmowych pod kątem budowania ścian i projektowania wszystkich elementów wystroju wnętrz. Małe projekty scenograficzne to kilka świadomie wybranych elementów postawionych w kadrze, aby stworzyć odpowiedni nastrój.

Dziś dowiesz się jakie tło do filmu wybrać i jak ono wpłynie na historię opowiadaną przez Twoje filmy.

 

Jednolite białe tło jest odpowiednie do prostych filmów instruktażowych, gdzie chcemy maksymalnie skupić się na przekazie i treści, oglądamy dane, prezentacje i słuchamy prowadzącego. W filmach bardziej lifestylowych powinniśmy zadbać trochę o dekorację naszego tła, aby zaciekawić widza nie tylko naszą treścią, ale również wizualnie.

Jakie tło do filmu wybrać? Jakie występują tła fotograficzne?

Jeśli nagrywasz własne filmy lub planujesz zlecenie nam produkcji całego cyklu filmów, warto zastanowić się nad tłem. Przeważnie chcemy pokazać się w przestrzeni, która współgra wizualnie z tym co mamy do przekazania. Jeśli jesteśmy muzykiem opowiadającym o tworzeniu dźwięków, doskonałym tłem będzie sala koncertowa czy studio nagraniowe. Jeśli jesteśmy kucharzem, kuchnia lub zastawiony stół. Dentyści też nie powinni mieć problemu z wyborem odpowiedniego miejsca do nagrań. A co jeśli jesteśmy księgowym? Albo sprzedawcą ubezpieczeń? Albo przedstawicielem innej branży, która niekoniecznie kojarzy się wizualnie z konkretnym miejscem, lub nie ma możliwości nagrania filmu w wybranym miejscu. Wtedy warto zaaranżować coś samodzielnie.

Pierwszym i najprostszym rozwiązaniem jest czysta ściana w jednolitym kolorze. Plus jest taki, że ściany zawsze mamy w domu :) Ważne tylko, aby upewnić się, że ściana jest czysta, nie ma popękanych rys czy odszczepionej farby. Warto też wybrać taki fragment ściany, gdzie nie widać włączników światła, kontaktów czy innych elementów, które mogą niepotrzebnie rozpraszać. Chyba, że nagrywamy filmy eksperckie z elektrykiem, wtedy kontakt jest ok.

Drugim rozwiązaniem są tła fotograficzne. Tło fotograficzne można rozłożyć na dwóch statywach oświetleniowych i poziomej tyczce. Tła najczęściej występują w postaci materiałowej lub kartonowej, są też tła z tworzyw sztucznych, np. winylu lub PVC. Tła materiałowe są najtańsze, nie gniotą się łatwo, można je prasować i czyścić parowo, ale występują w nich charakterystyczne małe dziurki. Jeśli tego typu tło będzie blisko kamery – dziurki będą widoczne. Jeśli mamy go zamiar używać w oddali, tło najprawdopodobniej rozmyje się w obiektywie i będzie wyglądało gładko. Tła kartonowe są 2-3 razy droższe od teł materiałowych i nawet z bliska świetnie wyglądają i mają żywe kolory, ale łatwo je uszkodzić, pobrudzić czy porwać. Dlatego najczęściej od takiej rolki tła po kilku użyciach odcina się kawałek i rozwija nowy czysty fragment. Tła winylowe to najczęściej różnego rodzaju fototapety. Chcemy mieć widok górski w tle? Proszę bardzo. Ceglany mur? Jasne. To, że tło jest sztuczne przeważnie widać, ale po dodaniu kilku elementów prawdziwych, np. kwiatka czy lampy, da się uzyskać zadowalający efekt.

Jakie tło do filmu wybrać?

 

Kupowane w sklepie tła foto często są nawinięte na kartonową rurę, albo taką rurę można zamówić na etapie wysyłki. Warto ją mieć, ponieważ tło pozostanie wtedy bardziej sztywne i napięte, będzie też łatwiejsze w transporcie i przechowaniu. Wtedy mamy pewność, że tło pozostanie sztywne i nie pomarszczy się z czasem. Tła nawinięte na kartonową rurę, a konkretnie ich środek, z czasem opadają pod wpływem grawitacji. Wtedy po rozwinięciu takiego tła widać nieciekawe zmarszczki. Dlatego jeśli tworzymy studio video lub przestrzeń w naszej firmie, gdzie będą tworzone nagrania i tło będzie używane przez kilka miesięcy czy lat, warto zainwestować w tło kartonowe nawinięte na aluminiową rurę. 

Tła fotograficzne mają dwie standardowe szerokości – węższe mają ok 1,6 m a szersze mają ok 3 m szerokości. Długość rolki to często 3, 5 lub 11 metrów.  Tła materiałowe i papierowe mają też często podaną gęstość. W skrócie – im większa gęstość tym tło będzie cięższe i trudniejsze do uszkodzenia i lepszej jakości. Papier czy karton w gęstości 300-350 g/m³ będą dobrej jakości. Dla porównania – zwykła kartka z drukarki ma ok 70-80 g/m³. Tła materiałowe podobnie jak t-shirty mają określoną grubość. Te do 150 g/m³ będą raczej słabszej jakości, z czasem pojawią się w nich prześwity i przebarwienia, a tła o gęstości 250-300 g/m³ zniszczyć jest trudniej. Wszystkie te parametry wpływają oczywiście na cenę produktu.

Trzecim rozwiązaniem jest scenografia, na której skupimy się w akapitach poniżej.

Wpływ koloru tła na film

Na początek prosta wizualnie sprawa – kontrast. Jeśli chcesz skupić się na filmowanej postaci lub produkcie – dobierz tło kontrastowe do kolorów ubrań danej osoby czy kolorów produktu. Biała filiżanka na białym tle nie będzie dobrze wyróżniona, a postać w czarnym garniturze na czarnym tle nie będzie dobrze wyglądać w kadrze. Wyjątki oczywiście są – filmy z zacięciem artystycznym, konkretne zabiegi . Natomiast standard – dążymy do kontrastu głównego bohatera filmu i tła.

Białe tło stosujemy do:

  • pokazania produktów codziennego użytku, np. jedzenie, katalogi, menu restauracji, zdjęcia na strony www
  • łatwej prezentacji dodatkowych danych, np. animacji
  • wyróżnienia postaci ubranej kolorowo lub na ciemno
  • wtopienia w tło postaci ubranej w jasne kolory w stylizacji 'high key’

Czarne tło stosujemy do:

  • pokazania produktów premium, np. biżuteria, elektronika, samochody
  • filmów o zacięciu artystycznym, np. teatry, kina
  • wyróżnienia postaci ubranej w jasne kolory
  • wtopienia w tło postaci ubranej w ciemne kolory w stylizacji 'low key’
kontrast tło i ubranie

Kontrast kolorów

Kiedy mamy już opanowane używanie czarnego i białego tła, warto pomyśleć nad kontrastem kolorystycznym. Spójrzmy na zamieszczone obok koło kolorów. Wartości po przeciwnych jego stronach są najbardziej kontrastowe.

Proste przykłady? Pomarańcz-turkus, limonka-fiolet, czerwień-zieleń.

Dlatego jeśli używasz np. zielonego tła (sztucznego w studiu lub kiedy nagrywasz na tle liści w parku) warto, aby osoba miała na sobie czerwone, pomarańczowe, różowe lub fioletowe ubrania. W ten sposób wyróżni się z tła.

koło kolorów

Napisz o swoim pomyśle, a my umówimy spotkanie, zbadamy Twoje potrzeby i znajdziemy rozwiązanie.