Reklama kancelarii prawnych – jak to zrobić mądrze, legalnie i pomóc ludziom?

07.05.2021Wiedza

Nagranie live stream lektor

Wikipedia definiuje reklamę jako (z łac. reclamo, reclamare ‘odzew’; re 'w tył, znów, naprzeciw’ i clamo, clamare ‘wołać’[1]) – informacja połączona z komunikatem perswazyjnym. Zazwyczaj ma na celu skłonienie do nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług, popierania określonych spraw lub idei (np. promowanie marki).

Nie wszystkie branże można swobodnie reklamować. Czasami reguluje to ustawa, czasami regulaminy poszczególnych mediów, a czasem takie organizacja jak Rada Reklamy. Najczęściej na cenzurowanym znajdują się branże erotyczne, militarne, hazardowe, używki, suplementy medyczne. Niektóre branże, mimo, że nie należą do tych grup, trudniej reklamować niż inne. Reklama kancelarii prawnych to nietypowy temat, regulowany przez Kodeks Etyki Adwokackiej.

Ustawowa definicja reklamy widnieje w ustawie o radiofonii i telewizji z dnia 29 grudnia 1992 r. Zgodnie z art. 4 pkt. 17, reklamą jest przekaz handlowy, pochodzący od podmiotu publicznego lub prywatnego, w związku z jego działalnością gospodarczą lub zawodową, zmierzający do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług. W dalszej części znajdziemy informację, że reklamą jest również autopromocja.

Zgodnie z § 23 KEA, adwokata obowiązuje zakaz korzystania z reklamy, jak też zakaz pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu oraz współpracy z podmiotami pozyskującymi klientów z naruszeniem prawa lub zasad współżycia społecznego. Jak to zrobić legalnie i pomóc ludziom? Odpowiedź to filmy eksperckie.

Filmy eksperckie nie zawierają elementu sprzedażowego. Dlatego reklama kancelarii prawnych w tej postaci jest legalna i dozwolona. Filmy edukują widza, bezpłatnie oferując wiedzę. Nie nakłaniają do skorzystania z usługi w żaden sposób. Jednocześnie emitując filmy eksperckie budujemy pozytywny wizerunek swojej marki i zwiększamy szansę, że nasz widz stanie się klientem. 

Ile kosztuje nagranie filmu eksperckiego (i dlaczego tak drogo)?

Cena nagrania filmu składa się z kilku elementów, które szczegółowo omówimy poniżej:

  1. Miejsca nagrania
  2. Wybranej scenografii
  3. Wypożyczenie sprzętu potrzebnego do realizacji
  4. Ilości czasu na nagranie (przeważnie 1 dzień zdjęciowy)
  5. Ilości czasu na postprodukcję (zazwyczaj 1-2 tygodnie) 
  6. Pól eksploatacji, na których wykorzystany będzie film

Miejscem nagrania zazwyczaj jest biuro klienta lub nasze studio video na warszawskim Mokotowie. Jeśli to możliwe, zachęcamy do wizyty w naszym studio – wiąże się to z szeregiem dodatkowych korzyści. Ustawimy i przygotujemy cały sprzęt, a klient zacznie nagranie od pysznej kawy i dostrojenia telepromptera, po czym od razu przejdziemy do nagrania. W biurze często oprócz nagrania odbywają się liczne wątki poboczne – telefony, podpisy, wizyty, spotkania – co rozprasza prelegenta i nie pozwala całkowicie skupić się na treści filmu.

Scenografia naszego nagrania to najczęściej biuro klienta. W kadrze będzie widoczny fotel, kawałek biurka, półka z książkami, ew. roślina czy lampa w tle. Zazwyczaj bazujemy na elementach zastanych u klienta. W razie potrzeb zapewniamy kontakt do home stagerki, która zadba o odpowiednią stylizację wnętrza. W przypadku współpracy abonamentowej i nagrań w naszym studiu jesteśmy w stanie zakupić tło w dowolnym kolorze, np. dopasowane do kolorów klienta. 

Sprzęt audio i video potrzebny do nagrań jest ustalany na podstawie potrzeb klienta. Np. do filmu w formie wywiadu będziemy potrzebować dwóch mikroportów do dobrego przekazywania audio. 

Akustyka w studiu

Jeden dzień zdjęciowy to standardowo 8 godzin. Czas ten obejmuje nie tylko nagranie, ale także rozstawienie i złożenie sprzętu, przygotowanie prelegentów (stylizacja ubrań, ew. poprawki fryzury, make-up), ustawienie telepromptera. Czasami zdarza się, że 8 godzin nie wystarczy na nagrania. W takiej sytuacji umawiamy się na kolejny dzień. W przypadku nagrania w biurze klienta wymaga to pozostawienia sprzętu w biurze na następny dzień lub spakowanie i rozpakowanie go ponownie. Dlatego w sytuacji nagrania wielu odcinków zapraszamy do naszego studia, gdzie bez problemu możemy zostawić sprzęt ustawiony identycznie jak poprzedniego dnia.

Postprodukcja obejmuje montaż filmu, kolorowanie, udźwiękowienie i eksport do finalnego pliku. Na tym etapie poprawiamy wszelkie niedociągnięcia, o które nie mogliśmy zadbać wcześniej, np. dźwięki przystankowe klienta, czyli 'aaa’ i 'yyy’, które wyciszamy lub maskujemy w inny sposób. Generalnie im lepiej przygotowany jest nasz klient, tym mniej rzeczy musimy poprawiać później. Kolorowanie filmu to poprawa kontrastu, barwy, nasycenia, aby każdy kadr wyglądał jak najlepiej. Dodatkowo wielu klientów decyduje się na stworzenie napisów do filmu, co poprawia jego odbiór w miejscach z trudno dostępnym dźwiękiem, np. na spotkaniach czy w komunikacji miejskiej. Na koniec filmy eksportujemy do plików, które można wgrać bezpośrednio na YouTube, LinkedIn, Facebook czy stronę www.

Pola eksploatacji to miejsca, gdzie umieszczony będzie film. Mocno wpływają na finalną kwotę. Inaczej wyceniony zostanie film do wewnętrznego użytku firmy umieszczony na YouTube, a inaczej reklama telewizyjna czy kinowa. Ważne jest czy film dotrze w czasie emisji do stu, tysiąca czy miliona osób. Dodatkowo, warto rozróżnić licencję wieczną, umożliwiającą użycie danego nagrania bez ograniczeń czasowych oraz licencję czasową, przekazywaną np. na rok czy dwa lata, co powinno być wyraźnie określone w umowie.

Jednym z przykładowych kanałów o tematyce prawnej jest Profesor Matczak, który w swoim kanale omawia aktualności z zakresu prawa. (źródło: YouTube)

Czy powinniśmy nagrywać filmy samemu?

Nagranie własnego filmu czasami ma sens, np. wtedy kiedy często podróżujemy lub nagrywamy odcinki z prelegentami rozsianymi po całym kraju. Wtedy warto użyć maksymalnie dobrej jakości nagrywania wideo w swoim smartfonie i postawić telefon stabilnie na statywie. Trzeba też zadbać o oświetlenie i wygląd naszego tła oraz kadrowanie.

Pozostaje jeszcze etap edycji nagranego materiału. Jeśli współpracujesz z grafikiem czy montażystą, może być dużo lepiej. Zawsze mówię klientom: „Skup się na swoim biznesie i nie marnuj czasu na rzeczy, które mogą zrobić inni”. Weź pod uwagę czas, w którym nauczyłbyś się obsługi programów do edycji wideo, zdobył odpowiedni sprzęt i nauczył jak działa. W tym czasie bez problemu zarobisz na roczną obsługę video, jednocześnie oszczędzając sobie mnóstwo czasu i nerwów.

W naszym studiu video mamy przygotowane specjalne miejsce do nagrań lektorskich. W razie potrzeby możemy również przywieźć do biura klienta przenośną budkę lektorską, mikrofon i inny sprzęt, dzięki któremu głosy ludzi z firmy zabrzmią radiowo. Dodatkowo, oferujemy również szkolenia z zakresu poprawnej dykcji, akcentowania i dobrego przygotowania tekstu lektorskiego.

Napisz o swoim pomyśle, a my umówimy spotkanie, zbadamy Twoje potrzeby i znajdziemy rozwiązanie.