Ile kosztuje film i dlaczego warto planować budżet?

02.06.2021Wiedza

Ile kosztuje film?

Co tydzień dostajemy dziesiątki zapytań ofertowych z jednym pytaniem – ile kosztuje film? W tym wpisie wyjaśniamy jakie czynniki wpływają na cenę filmu i jak je dobrać aby zmieścić się w zakładanym budżecie.

Aby wspomóc działania budżetowe dowiesz się również jakie dane podać, aby łatwiej było wycenić każdą produkcję filmową. Zobacz co składa się na budżet filmu.

Co ważne, pomagamy naszym klientom zmieścić się w podanym budżecie, doradzając lub odradzając optymalne cenowo rozwiązania.

Na koszt filmu składają się m.in. przygotowania, czas nagrania, terminy montażowe, kolorowanie, animacje, wielkość zaangażowanej ekipy, specjalne elementy filmowe np. lot dronem, sprzęt użyty na planie, a nawet dojazd i catering.

Składniki produkcji, które wpływają na koszt filmu

Wielu naszych klientów nie do końca zdaje sobie sprawę z jakich elementów składa się produkcja filmowa. Poniżej przedstawiamy wybrane elementy, nie jest to zamknięta lista. Czasami robimy pół-spontaniczne nagranie w biurze klienta, czasami tworzymy scenografię i stylizację pod konkretny projekt.

  • Przygotowania, czyli pomysł na film, ocena potencjału realizacji (może ten skok na spadochronie pokazać inaczej?), scenariusz, listę ujęć. W razie potrzebny proponujemy szkolenie z występów przed kamerą dla pracowników firmy klienta, jeśli mają wypowiadać się w filmie.
  • Nagrania, czyli ile czasu potrwa dzień zdjęciowy. Standardowy czas to 8 godzin, wliczając rozłożenie i złożenie sprzętu. W ekstremalnych przypadkach pracujemy 12 godzin lub więcej, wtedy zazwyczaj potrzebny jest dodatkowy budżet.
  • Montaż, czyli ile godzin potrzeba na zmontowanie filmu. Zależy to od ilości elementów filmu i jakości samego materiału. Ujęcia studyjne mają kontrolowane oświetlenie i dźwięk więc często wystarczą 1-2 duble. Ujęcia na zewnątrz może zakłócić przelatujący samolot, mocne słońce wychodzące zza chmur, karetka na sygnale czy silniejszy podmuch wiatru. Ważne też aby określić ile czasu mamy na zmontowanie filmu. Często jest to określona data, np. wydarzenie klienta, na którym film ma mieć premierę.
  • Efekty i kolorowanie filmu, czyli usuwanie niepotrzebnych elementów, poprawa kontrastu, barw, nasycenia i ogólnego wyglądu filmu. Każdy z tych elementów może oznaczać dodatkowe godziny pracy.
  • Animacje i elementy graficzne, czyli planszy prezentacji, dodawanie belki z nazwiskiem, planszy tytułowej, info o subskrypcji, logo klienta, transkrypcji napisów pod filmem. Im więcej elementów tym więcej godzin potrzeba na ich stworzenie i montaż do filmu.
  • Wielkość zaangażowanej ekipy, czyli operator, asystent, montażysta, a może też makijaż, stylizacja, scenografia, lektor i copywriter? Każdej z tych osób musimy zapłacić za pracę, to oczywiste.
  • Specjalne elementy filmowe np. lot dronem, timelapse, film 360, stabilizowane kamerki sportowe czy inne elementy niestandardowe. Wymagają wypożyczenia dodatkowego sprzętu lub poświęcenia kilku godzin na konkretne ujęcie. Wschodu słońca nie nagrywa się w moment, to godziny przygotowań.
  • Sprzęt użyty na planie, czasami wystarczy nam sprzęt posiadany na stanie, czasami wypożyczamy dodatkowy sprzęt, a to oczywiście kosztuje. Warto zaplanować to zależnie od potrzeb.
  • Dojazd, nocleg i catering. Inaczej wycenimy nagranie w biurze w Warszawie, gdzie poczęstują nas kawą, a inaczej dojazd w góry czy nad morze na dwudniowe nagranie, gdzie ekipa potrzebuje noclegu i wyżywienia.
Ile kosztuje film i dlaczego warto planować budżet?

Ile kosztuje film czyli jak określamy budżet?

Prosimy o opisanie jak największej ilości szczegółów przy składaniu zapytań, w ten sposób będziemy w stanie precyzyjnie odpowiedzieć na pytanie o wycenę. Najlepiej wypełnić brief na film, który przygotowaliśmy. Zawarte tam pytania nakierują klientów i pomogą w określeniu elementów zlecenia.

Pierwsza strona – dane klienta

Na pierwszej z trzech stron formularza klient podaje podstawowe dane kontaktowe, deadline i miejsce nagrania. Ma to oczywiście wpływ na wycenę, inaczej wyceniamy nagranie i montaż materiału 'na wczoraj’ i dojazd na drugi koniec Polski czy Europy, a inaczej nagranie w biurze w Warszawie, gdzie na realizację mamy 2-3 tygodnie.

Druga strona – Charakter filmu

Tu klient podaje planowany czas trwania filmu (2-minutowy klip czy 2-godzinny webinar?), cel i rodzaj filmu. To pozycje obowiązkowe, ponieważ wpływają na całokształt. Dla ułatwienia pokazaliśmy kilka najpopularniejszych opcji do zaznaczenia. Jeśli klient nie ma pomysłu – pomożemy, potrzebujemy jednak kilku informacji.

Na końcu wybieramy charakter muzyki do filmu. Klienci najczęściej wybierają muzykę z banków audio, gdzie za 100-150 zł można kupić prawa do komercyjnego użycia utworów.

Warto też znaleźć inspiracje czy filmy referencyjne – czyli produkcje, które są podobne do tego co chcemy osiągnąć. Mogą być to filmy z innej branży, w innym języku. Nie ma to znaczenia, ponieważ chodzi tylko o skrót myślowy i klimat, a nie o bezpośrednie kopiowanie pomysłów.

Trzecia strona – Elementy filmu

W tym miejscu klient zaznacza wybrane elementy filmu, np. animację, wywiad, prezentację biura, dokumentację wydarzenia czy pokazanie produktu. Opcjonalnie można też wpisać kilka zdań jeśli mamy własny pomysł na scenariusz.

Warto też wpisać zakładany budżet projektu. Ujawnienie budżetu filmu nie oznacza, że zapłacisz więcej. Oznacza, że dobierzemy wspólnie sposoby realizacji celów filmu do środków, których możemy użyć w danym budżecie. Najwyżej zrezygnujemy z lotu dronem czy transportu do odległej lokacji, a zastąpimy te ujęcia innymi, mieszcząc się w kryteriach. Współpracując z nami, klienci zawsze otrzymują pełny kosztorys – tam można sprawdzić ile kosztują składowe elementy filmu i dostroić je do swojego budżetu.

Napisz o swoim pomyśle, a my umówimy spotkanie, zbadamy Twoje potrzeby i znajdziemy rozwiązanie.