Czym różni się wektor od bitmapy?
Na co dzień posługujemy się obrazkami. Ruchomymi lub statycznymi. Ten artykuł ma przybliżyć Ci kilka szczegółów technicznych odnośnie obrazków i przygotowania ich do wykorzystania w filmie.
Klienci często zadają pytanie: „Czym jest wektor? Co to jest bitmapa? Jak przygotować grafikę wektorową?”. Na te i kilka innych kwestii odpowiemy dzisiaj.
Generalnie, wektory to Krzywe matematyczne, zapisane w pliku w postaci wzoru. Wielkość wektorów można dowolnie zmianiać. Bitmapy to mapy złożone z pikseli. Zwiększając wielkość bitmap obniżamy jakość obrazu.
Wikipedia definiuje grafikę wektorową jako:
(…) jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych (w przypadku grafiki dwuwymiarowej) lub brył geometrycznych (w przypadku grafiki trójwymiarowej), umiejscowionych w matematycznie zdefiniowanym układzie współrzędnych, odpowiednio dwu- lub trójwymiarowym.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika_wektorowa
Natomiast grafika rastrowa (potocznie bitmapa) to:
(…) prezentacja obrazu za pomocą matrycy punktów w postaci prostokątnej siatki odpowiednio kolorowanych pikseli na monitorze komputera, drukarce lub innym urządzeniu wyjściowym. W systemach komputerowych grafika rastrowa jest przechowywana w sposób skompresowany (stratnie lub bezstratnie) albo nieskompresowany w wielu formatach plików graficznych.
Prościej mówiąc, grafiki wektorowe możemy powiększać i zmniejszać w nieskończoność bez straty jakości, a zdjęcia czy obrazki bitmapowe po znacznym powiększeniu staną się mozaiką z pikseli. Zobacz przykład na obrazku obok.
Grafiki wektorowe mają najczęściej rozszerzenia:
.ai (plik Adobe Illustrator)
.pdf (plik Adobe)
.eps (uniwersalny plik wektorowy starszego typu)
.svg (format wektorowy używany na stronach internetowych)
.cdr (plik CorelDraw)
Jest duża szansa, że grafika i tekst zawarty w pliku o takim rozszerzeniu będzie w krzywych. Musimy pamiętać, że tego typu pliki mogą zawierać również grafikę rastrową. Dlatego warto upewnić się, że dany plik zawiera poprawną grafikę – należy otworzyć go w jednym z programów obsługujących ten format. Jeśli nie projektowaliście swojego logo, Wasz grafik na pewno ma je w formie wektorowej i warto te pliki mieć u siebie do dalszych działań.
Przygotowując animacje, potrzebujemy grafik wektorowych. Nadesłane logo powinno być edytowalne, wszystkie teksty wewnątrz muszą być skrzywione (tzn nie w formie fonta, a w krzywych), format kolorów to RGB. Dzięki temu będziemy mogli sprawnie i w dobrej jakości wykonać animację logo czy użyć elementów logo do innych grafik, często towarzyszących filmom – np. do stworzenia belki z nazwiskiem mówcy czy wstawki graficznej w filmie.
Napisz o swoim pomyśle, a my umówimy spotkanie, zbadamy Twoje potrzeby i znajdziemy rozwiązanie.